top of page

❓אז איך מטפלים ומגדלים גורי ברניז❓

Updated: Aug 11, 2022

גורי ברניז זה הדבר הכי חמוד בעולם, יש להם פנים מאד אנושיות, והם נראים כמו כדור פרווה גדול וחמוד להפליא. עם זאת כדור הפרווה החמוד והמופלא הזה הולך לגדול ולהיות כלב כבד ורציני שיכול להגיע למשקלים של עד 60 קילוגרם! אמנם מדובר בכלבים שובבים ונמרצים גם בבגרותם, אבל על מנת שהם יגדלו להיות כך הם צריכים להיות מגודלים ומאומנים היטב. במדריך הבסיסי הזה תוכלו לקרוא ולקבל מידע וטיפים חשובים כיצד לגדל גור ברניז באופן הטוב ביותר.

קודם כל מה חשוב להבין בגידול גור ברניז:

כאשר מבינים את השלבים בהתפתחות הגור מרגע הלידה, קל יותר לדעת מה עושים, לא מעט בעלי כלבים בוגרים היו מוכנים להקריב המון בכדי לחזור לרגע שבו הכלבים שלהם היו גורים ולהתחיל הכל מחדש על מנת לעשות הפעם את הדברים נכון, לעשות את זה אחרת מאשר הפעם הראשונה התקופה הקריטית ביותר בחייו של כלב היא תקופת הגדילה. בגורי ברניז קיימת חשיבות אדירה להתפתחות תקינה של המפרקים אשר תשפיע על כל מהלך חייו של הכלב כבוגר.

ברניזים שייכים לגזעי הכלבים הגדולים והענקיים, וככאלה יש נטייה גנטית לפתח מחלות אגן ומפרקים. במהלך תקופת הגדילה כתוצאה מהתפתחות לא תקינה של סחוסי המפרקים היכולה להיגרם בשל עומסים מוגזמים על השלד ופעילות יתר המתחילה בגיל צעיר מאד (גילאי חודשיים לדוגמא)

מאמץ ופעילות יתור בגיל מוקדם מובילה להתגרמות תוך סחוסית האופיינית לעצמות ארוכות (הגפיים העליונות והתחתונות ) של המפרקים בכלבים, תהליך זה מתחיל באמצע העצם וממשיך לאורך העצם כלפי מעלה ומטה עד שהוא מגיע לאזור לוחיות הגדילה. תהליך זהה מתרחש גם בשני קצוות העצם. בשלב זה עצם כבר עברה התגרמות מלאה ואינה יכולה לגדול לאורך למעט באזור לוחיות הגדילה אשר נסגרות מאוחר יותר.

גורים ממשיכים להתפתח עד גיל 3, ותהליך הגדילה הוא ארוך ואיטי משמעותית מגורים של גזעים קטנים. לכן חשוב להבין איזה אפקט הרסני יש לעומסים חוזרים כמו ריצה, הליכות ממושכות ,קפיצות וירידה לא מבוקרת ממדרגות על לוחיות הגדילה בגורים נזק לתאי העצם יכול לעצור את תהליך הגדילה הטבעית של העצם ולגרום לשינוי צורה של העצם והמפרק ומאוחר יותר לחוסר יציבות ושינויים ניווניים במפרק במהלך חיו של הכלב הבוגר

מהרגע שהגור מגיע הביתה חשוב לשמור על פעילות מתונה, לשים בבית משטחים נגד החלקה, להתאמן על מעברים משכיבה לקימה למניעת החלקה ונפילה, מניעת קפיצות מיותרות, ריצה, ירידה במדרגות לפחות עד גיל 8 -9 חודשים, טיולים ארוכי טווח וכו'. כדאי להתייעץ עם איש מקצוע לגבי התחלת פעילות ולהימנע לחלוטין מתרגול ומאמץ בעצימות גדולה ולהפעיל עומסים על המפרקים.

שליטה בכמויות האוכל:

מאד קל להתפתות ולהאכיל גורי ברניז יתר על המידה, הם חמודים ואנחנו נרצה לפנק אותם ושיגדלו כמה שאפשר. אבל זאת טעות, הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות, כשמאכילים אותם, בכמויות אוכל גדולות מידי, הדבר מזיק לבריאותם, הגורים נהיים כבדים ושמנים מידי באופן כזה שהשלד והמפרקים של הגור המתפתח לא יכולים לשאת את המשקל הכבד ויוצרים לחץ ועומס על השרירים, על השלד והמפרקים. גור שמן מידי יגדל להיות כלב לא בריא וחולני עם פציעות רבות, גורים עד גיל 9 חודשים יש להאכיל 3 פעמים, לאחר מכן להאכיל פעמיים ביום. את המזון חשוב להגיש בכמויות מדודות כאשר חשוב לשקול כל מנה לפני ההגשה יש להתייעץ עם המגדל המנוסה לגבי סוג האוכל והכמויות המשתנות, חשוב גם להבין שאוכל גורים הוא מזון עשיר במיוחד בשומן, מינרלים, חלבונים וקלוריות ובקלות אפשר לגרום לגור צעיר להגיע לעודף משקל.

לגזע הזה בישראל, שהיא מדינה חמה במיוחד, לא מומלץ לתת אוכל עשיר המכיל אחוז גבוה מידי בחלבון ושומן היות והוא משמין ומכביד על גוף הכלב. הכלל אצבע הפשוט והמיידי לבדיקה האם הגור שמנמן מיידי הוא האם מצליחים להרגיש את הצלעות דרך העור והשומן, אם לא מצליחים להרגיש את הצלעות, הגור הוא שמנמן מידי באופן המסכן את בריאותו.

תרגול פיזי ופריקת אנרגיה נכונה ומדודה:

גורים באופן כללי הם מלאים אנרגיה, גמלוניים וחסרי מודעות גוף. גורי ברניז הם לא יוצאי דופן, הם אנרגטיים וחייבים לפרוק מרץ ולהשתולל כמו כל גור, עם זאת כמו שכתבתנו בהתחלה הם ממשיכים להתפתח עד גיל 3-4, ותהליך הגדילה הוא ארוך ואיטי משמעותית מגורים של גזעים קטנים. אז נכון הם אוהבים פעילות גופנית והם חייבים פעילות גופנית, והיא דבר אידאלי עבורם כאשר היא נעשית באופן עקבי ומדוד.

כלומר בפיקוח שלנו כאשר אנחנו כבעלים לא מאפשרים להם להשתולל יתר על המידה ולהגיע לאפיסת כוחות מעבר ליכולת, או לוקחים אותם להליכה או טיול ארוך ומאתגר בסוף השבוע באופן כזה שהוא מתיש ושוחק פיזית את הגור הצעיר.

אנחנו גם לא נאפשר לגור לקפוץ ממקומות גבוהים ולהתפרע בדיוק כמו שלא ניקח אותם לטיול ארוך ומאתגר מהסיבה שהמפרקים שלהם עדיין מתפתחים ושבירים מאוד או יכולים להיפגע בקלות ולהשפיע קשות על ההתפתחות התקינה של הגוף.

כאלטרנטיבה, אפשר לעשות פעילויות בעומס נמוך שמשחקים תפקיד חשוב בשמירה על הגוף של הגור המתפתח אבל לחלופין מאתגרת אותם מנטלית, מעודדת אותם לחשוב, בונה קשר עם הבעלים ומתיש את הגור לא פחות. הערך המוסף בתרגולים אלו מעבר לשמירה על הגוף המתפתח, הוא הלימוד של הגורים הצעירים בשליטה ברמת האנרגיה שלהם והיכולת שלהם ללמוד להירגע ולהתמקד בתרגול ובעבודה עם הבעלים.

חשיפה נכונה לגורים:

כדי להקנות לגורים את הכלים הנכונים לחיים, חשוב להבין כי לברניזים, כמונו בני האדם, יש אופי משלהם ועולם פנימי הנקבע בחלקו על פי תקופת הגורות. כמו אצל ילדים, גם אצל גורים, תקופת הגורות מעצבת את אופי הגור ומלמדת אותו דרכים להתמודדות עם הסביבה. נכון, יש תורשה והשפעה אדירה של הגנטיקה, וגנטיקה טובה והיא בהחלט גורם משפיע על התנהגות הכלב כבוגר אבל חשיפה נכונה לסביבה היא גורם לא פחות חשוב ומשמעותי מהתורשה עצמה. עד כמה חשיפה נכונה היא משמעותית אתם שואלים? אז ראוי שתדעו את הנתון הבא: הרבה בעיות ההתנהגות בכלבים בוגרים מתרחשות עקב חוסר בחשיפה או חשיפה לא נכונה.

התהליך שהגור ברניז עובר הוא מסע אל הבגרות והבעלים הם אלו שיקבעו האם המסע ייגמר תוך רכישת הרגלים טובים או תוך רכישת התנהגויות לא רצויות, פחד מהסביבה ותוקפנות.

אתם יכולים להחזיק את הגור על הידיים, לשבת בתחנת אוטובוס, או ספסל ציבורי ולאפשר לו לשמוע, להריח ולחוות את העולם התחילו להסיע את הגור ברכב, להרגיל אותו לנסיעה ממקום למקום, אבל חשוב מאד שבשום פנים ואופן הגור לא יקפוץ מתוך הרכב.

אפשר לשטוף בעדינות את הגורים, ללמד אותם להיות רגועים בזמן מקלחת שחקו עם אצבעות הרגליים והציפורנים, להרגיל אותם לקציצת ציפורניים התחילו להפגיש אותם לאחר החיסון השני עם כלבים מוכרים, בריאים ומאוזנים אשר אוהבים גורים, חשוב לגורים לחוות כלבים שהם אינם אימם הביולוגית, חשוב מאד שהכלב אליו הם נחשפים הוא עדין ומרגיש בנוח עם הגורים, אך לא להכניס אותם לתוך גינות כלבים.

ניתן למלא לגורים בריכת מים עם מים רדודים לאפשר להם לטבול את כפות הרגליים ולחוות תחושה של מים

בתקופה זאת ניתן לשים על הגור הרך רצועה ולהתחיל להרגיל אותו בהדרגה להליכה עם רצועה כאשר אתם לוקחים את הגור לווטרינר הפכו זאת לחוויה כיפית עבורם, עם חטיפים וחיזוק קולי חיובי, ליטופים ועוד

למדו את הגור טריקים שונים, המוח פתוח ללמידה, הגור ילמד לחשוב ולשמור על ראש פתוח לפתירת בעיות והתמודדות עם אתגרים הכירו לגור את מוצרי הבית השונים כגון שואב אבק, מדיח כלים, מקדחה / מברגה חשמלית , מייבש שיער על מנת שלא יחשוש מנוכחותם והרעש אותו הם יוצרים

קחו את הגור למקום הומה אדם כגון התחנה המרכזית, תחנת רכבת, אולם הנכנסים בשדה התעופה (לאחר חיסון שני)

על מנת שייחשף לאנשים מכל העולם, בקשו מאנשים שהגור אינו מכיר שייגשו אליו ויתנו לו חטיפים קח תבנו לו את הביטחון ותורידו לגור את החשש והלחץ מאנשים זרים ולא מוכרים

בזמן פינוי אשפה או ניקוי רחובות, טיילו עם הגור ברחוב על מנת שילמד לא לחשוש מהרעש והריח של המשאיות והציוד הכבד

הקנו לגור תבניות משחק, עם התחלה אמצע וסוף, למדו את הגור משחקי מאבק, חשוב שתתנו לו לנצח על מנת להקנות לו תחושה של ביטחון וניצחון, תחושת הניצחון תגרום לגור לשוב אליכם שוב ושוב למשחק, כלי חשוב לחינוכו ולמשמעת שלו בעתיד.

קחו את הגור בסמוך לגן ילדים או בה"ס יסודי, על מנת שייחשף לרעשי ילדים וריח ילדים, קחו חטיפים ותנו לילדים להאכיל את הגור, ילדים צועקים ונעים בחדות ובמהירות ויכולים להוות טריגר למרדף או תחושת פחד אצל הגור, חשיפה נכונה ונעימה לילדים, תגרום להתניה חיובית עבור הגור והתייחסות לילדים כמשהו נעים שיש להיות רגוע לידו. טיילו ליד אתרי בניה שהגור יתרגל לרעש

לסיכום חשוב להבין שבגילאים הצעירים יש לחשוף את הגור לכמה שיותר סביבות חיים שונות על מנת שייחשף לכולם ויהיה רגוע בהם.

התחילו לחנך את הגור בגיל מוקדם:

יש הבדל בין "חינוך גורים" ל – "אילוף גורים ", גידול גורים הוא לא ספרינט אלא מרתון שנמשך חודשים ולוקח זמן וסבלנות, הסיבה שאנחנו אומרים חינוך ולא אילוף הוא שחייבים לדעת לתעל את הגור, לרסן אותו וללמד אותו את התנהלות החיים הרצויה בדומה מאד לצורך לחנך ילד כיצד להתנהל בעולם, כדי שיוכל לעשות את הבחירות הנכונות במצבים השונים, בהתנהלות עם בני הבית, במידה ולא עובדים נכון עם הגור דברים בעיתיים שהתחילו בגורות יכולים להתקבע כהתנהגות לא רצויה.

זה לא סוד שגור הברניז שלכם יגדל להיות כלב גדול וחזק, אפילו דברים בסיסיים כמו הליכה, צחצוח או אפילו רחצה לגור יהיו קשים מאוד אם הגור המגודל שלכם לא ישתף פעולה, זאת הסיבה שחינוך נכון כל כך חשוב בשלב מוקדם, זכרו, אם לא תתאמצו עכשיו, רק תקשו על עצמכם בעתיד אחר כך. חינוך ואילוף באמצעות איש מקצוע מיומן ומנוסה בשלב הגורות יעזור לכם בצורה משמעותית בעיצוב הגור לקראת התבגרותו, ויעזור לכם להימנע מתחושות תסכול עתידיות.

תיהנו מהברניז שלכם, זהו כלב מופלא

מוזמנים לפנות אלי בשאלות בכל נושא ובכל עניין

נכתב ע"י גליה ליבנה

200 views0 comments
bottom of page